شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

#تركي_آل_شيخ_البطل: لجان «شوال الرز» تُحرجه على تويتر

من جديد يعود رئيس هيئة الرياضة بالمملكة السعودية، تركي آل الشيخ لاهتمام رواد مواقع التواصل الاجتماعي، بمصر، خاصة جمهور النادي الأهلي، بعد فسخ شركة “صلة” السعودية، عقد رعايتها للنادي.

ودشن جمهور الأهلي وسم #ادعم_ الأهلي، الذي تصدر قائمة الأكثر تداولا “ترند”،  ورد عليه مؤيدو آل الشيخ بوسم #تركي_آل_شيخ_البطل، لكنه تحول لعكس ما أرادوه، وامتلأ بتغريدات مهاجمي المسؤول السعودي، باستغلال الوصف الذي قال فيه عن نفسه، سابقاً “تركي آل الشيخ مش شوال رز”.

وغرد المدون حسام الحملاوي: “‏‎#تركي_آل_شيخ_البطل.. دخلت على الهاشتاج ده وكنت فاكر هشوف تعريض مكثف بس الحمد لله لقيت معظم التغريدات ماسحة بالشوال الأرض”.

وشاركت لميس بمثل شعبي: “‏يا واخد القرد علي ماله بكره يروح المال ويفضل القرد على حاله. ‎#تركي_آل_شيخ_البطل”.

وعلق محمد فؤاد: “‏‎#تركي_آل_شيخ_البطل.. ماهو إلا شوال جلبتموه من المملكة لتخريب كل ما هو جميل .. ده حتى يا ناس معندوش الكاريزما والحضور وحاجة بيض كده ومبيعرفش يقول كلمتين على بعض”.

وتساءلت الناشطة “زنوبيا”: “‏هو مين بيحب تركي ال الشيخ؟ لا محبوب في مصر و لا السعودية و الهاشتاج ده كله شتيمة ده  ‎#تركي_ال_شيخ_البطل”.

في حين غرد تيتو في حب النادي الأهلي: “‏‎#تركي_ال_شيخ_البطل.. اسمحلي أقول لجنابك انت متسواش … مهو انت بفلوسك في سوق الرجال ببلاش … اللى يفكر يضر الأهلي من بطن أمه مجاش … الأهلى موجود من قبل بعض الدول متتعاش .. الأهلى هو البطل نهتفله عاش عاش عاش.  ‎#ادعم_الأهلي”.

وسخر أحمد سليم: “‏‎#تركي_ال_شيخ_البطل.. بطل؟!! دا انتا محدش عرفك غير لما دخلت الأهلي ومشيت جنب الخطيب”.

وسخر محمد حسن من مؤيدي تركي: “‏‎#تركي_ال_شيخ_البطل.. يعني الراجل دافع ومكلف علشان يتشتم في الهاشتاق بتاعه ….ليه كده يا جدعاااان …الله بقا”.