شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالفيديو.. “لوجو قناة السويس الجديدة”.. ونشطاء: “هي ترعة ولا قناة؟”

بالفيديو.. “لوجو قناة السويس الجديدة”.. ونشطاء: “هي ترعة ولا قناة؟”
تداول رواد موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، صورًا وفيديو للوجوهات قناة السويس الجديدة باللغتين العربية والإنجليزية.

تداول رواد موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، صورًا وفيديو للوجوهات قناة السويس الجديدة باللغتين العربية والإنجليزية.

ويوجد باللوجو شعار قناة السويس الجديدة “من أم الدنيا.. لكل الدنيا”، و6 أغسطس 2015، في إشارة إلي موعد افتتاح القناة الجديدة، وتم إنتاجه باللغتين العربية والإنجليزية.

ومن المقرر افتتاح قناة السويس الجديدة في السادس من أغسطس المقبل، في احتفال عالمي، يشهده عدد كبير من قادة ورؤساء العالم.


وتباينت ردود فعل الجمهور في تعليقهم على اللوجو؛ بين السخرية والنصيحة لعدد من الأخطاء الموجودة داخل اللوجو، وعدم تعبيره عن الحدث، بحسب مغردين.

وعلق “نبيل هاشم”: اللوجو الجديد لقناة السويس الجديدة سيئ جدًا”، بينما قال حساب “مصري”: “مبروك لمصر ولكن اللوجو يفتقر إلى الجمال والإبداع”.

وقال محمود”: “ده ممكن يكون لوجو لشركة ملاحة أو شحن بحري، لكن لوجو لقناة السويس، حرام عليكم، مؤكدًا “مفيش فيه أي إشارة إن قناه السويس دي تمر على الأراضي المصرية، متسائلًا: “فين التذوق الفني”.

وقال “Ali Alyk”: “تفريعة جديدة تضاف إلى الـ5 تفريعات القديمة لقناة السويس اللي طولها 270 كيلو مترًا، مشددًا على أن الافتتاح لتفريعة جديدة فقط، ومؤكدًا في الوقت ذاته “ياناس مش قناة سويس جديدة ياريت الناس تقرا عشان تفهم”.


وطلب “M Hani Mostafa”: ما فيش داعي لحكايه أم الدنيا دي- خلوها “من مصر إلى العالم” كفاية قوي وتبقى الترجمة سهلة ومتطابقة، بينما سأل “Ahmed Khodary” ساخرًا: “التردد كام”؟.

بينما طلب “Abo Rotana Wbas”: “مفيش حاجة من أم الدنيا لولادها بس يعني حاجة اسبشيال كده؟”.
وقالت “أم عبدالله”: “تصدقوا شكله رقيق وحنين من أم الدنيا لكل الدنيا ياحبيبتى يا مسر. لما نشوف هتنجح بلدنا ولا كله ضحك ع الشعب الغلبان”.

وسخر “Husameldin Soliman”: “ترعة قناه السويس قصدكم، دي فضيحة فاقت كل الفضايح الأخرى”، وهو ما أيده “Khaled Loud Ahmmed”: قائلًا دي ترعة ولا قناة محدش عارف حاجة”.

 



X

تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2020