شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

في مصر..قطار يسير في مياه الصرف وجرس مزلقان داخل كشك

في مصر..قطار يسير في مياه الصرف وجرس مزلقان داخل كشك
في مشهد غريب بمحطة قطار العامرية بغرب الإسكندرية، يسير القطار في بركة من مياه الصرف الصحي والطين، ويفترش الباعة الجائلين...

في مشهد غريب بمحطة قطار العامرية بغرب الإسكندرية، يسير القطار في بركة من مياه الصرف الصحي والطين، ويفترش الباعة الجائلين على خطي السكة الحديد، ما جعل أجراس المزلقان تدخل في أحد الأكشاك، كل ذلك على مرأى ومسمع من حكومة الانقلاب.

 

وعلى الرغم من الحواث الكثيرة التي شهدتها مصر بسبب الإهمال الشديد في مزلقانات السكة الحديد, ومزاعم الحكومة أنها تعمل على تطوير المزلقانات، خوفاً على سلامة المواطنين, إلا أن الأحوال تزداد سوءا بعد سوء.

 

ويعلق المواطنون على هذا المشهد فيقول مؤمن محمد، "احنا في بلد آخر حاجة ممكن حد يفكر فيها هو الإنسان، برك الميه اللى موجودة على خط القطار دى مش جديدة ولا حاجة، وبتحصل حوادث كتير، يعتبر مفيش مزلقان أصلا، وتتفاجأ بإن القطر في وشك".

ويضيف طارق عبد الله،  "وايه الجديد يعني؟ الحكومة تقول اللى هى عايزاه بس الحقيقة ايه، هو فين المزقان أصلا؟ الجرس جوه الأكشاك بتاعة البياعين، ومفيش حتى حاجز يمنع الناس أو العربيات إنهم يعدوا أو يعرفهم إن القطار جاي".

وتشير سيدة إبراهيم "مزلقان ايه بس، وقطر ماشي فى المجاري، الحكومة فاضية للحاجات الصغيرة، كفاية أنها تقتل في الناس، هو ده الحل لكل مشكلة بالنسبة لها، غير كده احنا بنحلم".

وتختتم أميرة محمد "وبكره تشوفوا مصر.. قطار ماشي في المجاري، وبياعين فرشين بين القضبان، ولسه هنشوف العجب اللي عمرنا ما كنا نحلم بيه، والناس الغلابة هي اللى بتدفع التمن، حسبي الله ونعم الوكيل".

 

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023