شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالصور | المياه تغمر موقف سيارات كفر الدوار.. والمحليات محلك سر

بالصور | المياه تغمر موقف سيارات كفر الدوار.. والمحليات محلك سر
يعانى سائقو وركاب موقف سيارات الأجرة بكفرالدوار في محافظة ‫‏البحيرة‬ من غمر مياه الأمطار...
يعانى سائقو وركاب موقف سيارات الأجرة بكفرالدوار في محافظة ‫‏البحيرة‬ من غمر مياه الأمطار والصرف الصحي بصورة شبه تامة لشوارع الموقف، وعدم تمكن السائقين من تحميل الركاب في سياراتهم.
 
واستنكر أصحاب المحال بالشارع، ما وصفوه بالحالة السيئة التى وصل إليها المنظر العام، واضطرار بعضهم لغلق محلاتهم لعدم تواجد زبائن، مطالبين بالتدخل العاجل لإيجاد حل لمعاناتهم.
 
وأوضح أصحاب المحال، أن  شبكة الصرف المارة بالشارع تعاني من التهالك مما يتسبب في غمر مياه الصرف الصحي للشارع في غالبية أوقات العام.
 
 
يشرح علي عصمت، صاحب سيارة أجرة بحط كفر الدوار دمنهور، معاناته التي يلاقيها في الشتاء عند  تحميل سيارته بسبب الميارة التي تغمر الشوارع 
 
ويقول في حوار لـ"رصد" :"احنا بنعاني والركاب بتاعاني، لأن المايه بتغرق الموقف كله، مفيش مكان مفيهوش مايه تقدر تقف عنده عشان الركوب يبقى ساهل" 
 
وتابع "شبكة صرف الماء في امنطقة بايظ من سنين، ومحدش بيتحرك عشان يصلحه، وحالنا بيقف خلال الشتا ده، لأن مفيش ركاب بتيجي اصلا كله بيبقى عارف ان الطريق واقف"
 
 
تقول جيهان محمد ، إحدى المسافرات من كفر الدوار إلى القاهرة، " السفر في الشتا من كفر الدوار يعني المعاناه، لازم اركب تامسي والتاكسي يوقفني أمدام باب العربيه الي هتروح القاهرة، عشان أضمن ان المايه مش هتغرقني" 
 
كما ناشدت مسئولي المجلس المحلي ومجلس المدينة بالتدخل لحل الازمة الموجوده منذ سنين 
 
 
 
 
 


تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023