شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

طالبات المدينة الجامعية بالفيوم لـ”رصد”: الخدمة سيئة والسرقات متكررة

طالبات المدينة الجامعية بالفيوم لـ”رصد”: الخدمة سيئة والسرقات متكررة
تشكو الكثير من طالبات المدينة الجامعية بمحافظة الفيوم، من سوء الخدمات المقدمة لهن؛ سواءً بالنسبة للوجبات الغذائية أو النظافة العامة، بالإضافة إلى معاملة المشرفات السيئة لهن.

تشكو الكثير من طالبات المدينة الجامعية بمحافظة الفيوم، من سوء الخدمات المقدمة لهن؛ سواءً بالنسبة للوجبات الغذائية أو النظافة العامة، بالإضافة إلى معاملة المشرفات السيئة لهن، وتعدد حالات السرقة.

وتعاني الطالبات من التضييق عليهن في الحصول على تصريحات خروج لتلقي العلاج الطبي في بعض الحالات الحرجة بسبب التطبيق الخاطئ للوائح والقوانين المنظمة للمدن الجامعية؛ إذ لا يسمح لهن بدخول المدينة بعد الساعة السادسة مساءً.

تقول الطالبة نهال عبدالله -لشبكة “رصد”-: “نشعر وكأننا في كابوس؛ إذ ننام ونستيقظ على صوت المشرفات وهن يصرخن هنا وهناك. نعامل معاملة سيئة للغاية داخل المبنى، فضلًا عن الوجبات الغذائية السيئة التي لا تصلح كطعام آدمي”.

وتعلق بسمه فتحي: “يعني الأكل بشع وني وكمان يحددوا له ميعاد معين ولو اتأخرنا عليه نضرب دماغنا في الحيط لحد ميعاد الوجبة اللي بعدها، وشوف بقي كام واحدة بتتأخر ومش بتاخد وجبتها، والله أعلم بقى الوجبات دي بتروح فين”.

وتضيف رقية محمد “كل يوم بيتسرق حاجة مختلفة فلوس موبايلات ولابات واشتكينا أكثر من مرة ومحدش بيعملنا حاجة، والكلمة المشهورة اللي بنسمعها من المشرفات انتوا هنا مش في فندق 5 نجوم يا تستحملوا يا تشوفلكوا مكان تاني”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023