شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

3 هاشتاجات لافتتاح قناة السويس أبرزها.. #ابن_القرعه_افتتح_الترعه

3 هاشتاجات لافتتاح قناة السويس أبرزها.. #ابن_القرعه_افتتح_الترعه
دشن نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" و"تويتر" عددًا من الهاشتاجات؛ للسخرية من افتتاح التفريعة الجديدة لقناة السويس ومدى التضخيم الإعلامي للحدث وشرح جدوى المشروع.

دشن نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” و”تويتر”، عددًا من الهاشتاجات للسخرية من افتتاح التفريعة الجديدة لقناة السويس ومدى التضخيم الإعلامي للحدث وشرح جدوى المشروع.

وجاء في مقدمة الهاشتاجات اليوم #تفريعة_مش_قناة الذي احتل مركز متقدم على موقع “تويتر”، ويليه هاشتاج #ابن_القرعه_افتتح_الترعه وهاشتاج #ترعة_قناة_السويس؛ حيث شهدت هذه الهاشتاجات مشاركة كبيرة من جانب النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي.

وأوضح علي حسين “عندك باص7 راكب- وركاب الخط 5 فقط، صاحب الباص اشترى باص تاني وشغله على نفس الخط أملا في زيادة دخله! تسميه إيه؟”.

وأضاف علي أحمد ساخرًا “المجد لكل إرهابي شريف واخد إجازة م التفجيرات ومقدر الحالة وعامل قيمة للقناة الجديدة”.

وسخر سيد محمود من هاشتاج مصر بتفرح قائلًا: “منذ سنتين طفل جارنا اسمه أحمد في الابتدائي هو، قبل النتيجة بتاعته بأسبوع راح لأبوه قاله: “افرح يا بابا هجيب النتيجة الأسبوع الجاي” وطول الأسبوع يفكره، أبوه قال الواد واثق من نفسه أكيد هيطلع من الأوائل.. المهم راح له قبل النتيجة بيوم “افرح يا بابا هجيب النتيجة بكره” الراجل اتحمس على الآخر ومستني النتيجة بفارغ الصبر، راح ابنه جاب النتيجة ورجع لابوه بيفتح النتيجة لقاه ساقط في 4 مواد”. 

وقال الناشط أحمد عادل: “أكيد كل واحد مننا عنده نت إن كان في البيت أو دلو معاك تلفون حديث شوية أدخل على خرائط جوجل وبحث عن قناة السويس وعمل زوم بسيط وانت تعرف الحقيقة”.


وأضاف محمد فارس ساخرًا “خلاص يا جماعة ترعة السويس الجديدة هتتفتح، وطوفان الخير هايعم علينا كلنا، وفي ليلة وضحاها هانبقى من دول العالم المتحضر المتقدم، والسما هاتمطر دهب، وهانبقى جنة الله على الأرض!”.

وأضاف “وبعائدات القناة الخرافية هانحل مشاكل البطالة والصحة والتعليم والإسكان، وبالمياه المباركة اللي هاتجري فيها هانعالج مرضى فيروس الكبد الوبائي والفشل الكلوي والسمنة والضعف الجنسي، تقولش مية زمزم”.

وسخر حسام علي من تصريح أحد العاملين في المشروع قائلًا: “أحد العاملين بـ #ترعة_السويس: الملايكة كانت بتحفر معانا بالليل”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023