شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

زيادة معاشات العسكريين بأثر رجعي..ونشطاء: “حد ليه شوق في حاجة”

زيادة معاشات العسكريين بأثر رجعي..ونشطاء: “حد ليه شوق في حاجة”
في الوقت التي تمر فيه مصر بأزمة مالية طاحنة بسبب ممارسات الانقلاب العسكري، وتأكيد حكومة الانقلاب علي ضعف...

في الوقت التي تمر فيه مصر بأزمة مالية طاحنة بسبب ممارسات الانقلاب العسكري، وتأكيد حكومة الانقلاب علي ضعف الموارد، أصدر قائد الانقلاب العسكري "عبد الفتاح السيسى" قرارًا بقانون بشأن زيادة النسبة المقررة للمعاشات العسكرية عام 2007 بنسبة 5%، لتصبح 15% اعتبارًا من 1/7/2007 للمعاشات المستحقة قبل هذا التاريخ، ويُعمل بهذا القرار بقانون اعتباراً من 1/1/2015.

 

وأثار هذا القرار العديد من التعليقات علي مواقع التواصل الاجتماعي حيث تساءل النشطاء عن سبب كون الزيادات في الرواتب والامتيازات التي تأتي للعسكريين، في حين أن حينما يطالب المدنيين بأي زيادات يكون الرد "مش قادر اديك"؟.

 

وقال "خالد عبدالعزيز"، وزير الشباب الرياضة بحكومة الانقلاب، إن مجلس الوزراء وافق في اجتماعه الخميس على مشروع قرار رئيس الجمهورية بشأن زيادة المعاشات العسكرية بنسبة 5%، على أن تطبق بدءً من 2007.

 

وقالت "يارا حسن علي" "الفيس بوك" :"وبالنسبة لمعاشات المواطنين الغلابة إيه مش بتفتكروهم بأي حاجة".

 

وأضافت :"هو كله جيش وشرطة ياريس …. مفيش حاجة علي الناس الغلابة".

 

وقال "محمد إبراهيم" :"هو عاوز يضمن ولاء الجيش علشان في مشاكل تقريبًا في الجيش، أما باقي الشعب مش مهم علشان يضرب الشعب بالجيش لو حصل حاجة".

 

وسخر الناشط "علي بكر" من تأكيد "السيسي" علي أن الجيش لا يحكم قائلًا :"لا والله ماحكم عسكر" وأضاف "ماتبص شويه للمرتبات اللى لسه موصلتش للحد الادنى للناس المدنيه".

 

وتساءل" محمد عمرو" قائلًا "دي المرة الكام للزيادة للعسكرين"، وأضاف قائلًا :"هم يعني بتوع الجيش محتاجين زيادة 5% ما البلد باللي فيها الجيش مسخرّها ..و مش فالحين بس غير انهم يزودوا الاسعار ع الغلابة و يلغوا الدعم و يرفعوا تذكرة المترو ..منكم لله".

 

وأردف "محمود حسين" "شاب معه واسطه دخل الجيش يا خد له مرتب فوق 4 تلاف جنيه وشاب تاني معاهوش واسطه رمى نفسه فى البحر عشان يهج".

 

 

مضيفًا: "بلدهم يعلموا الي عايزينه حد ليه شوق ف حاجه يا شعب مصر؟ التكية المصرية للعسكرين فقط أهلًا بكم في المحروسة".

 

وقال "علي إبراهيم" :"لا يا ريس دول أولادك و5% شوية علي أولادك ياراجل، هي كل حاجه المعاشات العسكرية ارحمونا شوية الناس جاعت حسبنا الله ونعم الوكيل".

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023