شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

عايدة سعودي: “الإعلام المصري يلوي دراع موظفيه بأكل العيش”

عايدة سعودي: “الإعلام المصري يلوي دراع موظفيه بأكل العيش”
تساءلت الإعلامية "عايدة سعودي" - المشرف العام على إذاعة "راديو...

تساءلت الإعلامية "عايدة سعودي" – المشرف العام على إذاعة "راديو هيتس"والموقوفة عن عملها بسبب اعتراضها على أحكام البراءة لقتلة ثوار يناير – تفتكروا نقدر نتوقع أي انتعاش في إعلام مصري لايملك إلا أنه يلوي دراع موظفيه بأكل العيش لو عمل أي حاجه بره الصندوق؟

وأعربت  سعودي عن سعادتها لمن ساندها ودعمها، وقالت خلال تدوينة لها عبر صفحتها الرسمية على موقع"فيس بوك": "طيب يا مساء يا مساء يا مساء الفل، مبدئيًا كده الفايدة الوحيدة والمهمة جدًا من اللي حصل إني اتأكدت اننا كتير… احنا كتير..

بجد شكرًا على كل الرسايل الحلوة والدعم، حاجة تفرح.. الناس اللي بتسمعني واللي اول مرة تسمع عني أصلاً وساندتني انتم اجمل حاجة، وانا مستقوية بيكم، شكرا على الدعم بعيدا عن رجوعي من عدمه..

 

وقامت سعودي بسرد قصة حياتها المهنية، وتساءلت : "تفتكروا نقدر نتوقع أي انتعاش في إعلام مصري لايملك إلا أنه يلوي دراع موظفيه بأكل العيش لو عمل أي حاجه بره الصندوق؟ تفتكروا هانعرف نتكلم عن ميثاق عمل مهني والكلام الحالم ده؟

 

كانت "سعودي" قد أوقفت عن العمل بالإذاعة بعد أن تلقت اتصالاً من قبل الإدارة، قالت إنهم طلبوا منها عدم الحضور إلى القناة لانتهاء مدة إعارتها من اتحاد الإذاعة والتليفزيون، عقب ساعات ضئيلة من تعليقها بالانتقاد لحكم تبرئة المخلوع حسني مبارك ووزير داخليته و6 من كبار مساعديه في قضية قتل ثوار يناير.

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023