شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

ألعاب ضدالانقلاب..هاشتاج يبتكر أساليباً جديدة للعصيان المدني

ألعاب ضدالانقلاب..هاشتاج يبتكر أساليباً جديدة للعصيان المدني
دشن نشطاء على موقعي التواصل الاجتماعي «فيسبوك» و«تويتر» هاشتاج جديد حت عنوان «ألعاب ضد الانقلاب» وذلك...


دشن نشطاء على موقعي التواصل الاجتماعي «فيسبوك» و«تويتر» هاشتاج جديد حت عنوان «ألعاب ضد الانقلاب» وذلك لابتكار أساليب جديدة لمحاصرة الانقلاب وإعلان رفضه.

ويقوم الـ «هاشتاج» على عرض أساليب مبتكرة لمواجهة الانقلاب من خلال استحداث طرق جديدة للعصيان المدني، والتي بدأت اليوم باعتصام المترو، والذي تسبب في حالة تكدس مروري كبيرة في شوارع القاهرة الكبرى اليوم.

وكانت من بين الأفكار التي طرحها النشطاء قول أحدهم «انزل من عربيتك ع الكوبري بص كده علي الأربع عجلات لقيتهم كويسين ! الحمدلله هات الاستبن بقي وركبه».. «تليفون صغير للشرطة بمكان عصام العريان … وياريت العنوان اللي تحدده يكون عنوان لناس فلول وبيادة».. فيما اقترح آخر «أي واحد تبع السيسى معدى من مظاهرة نلزقله بوستر رابعة على العربية من ورا و هوه مش واخد باله عشان يتقفش فى أول كمين».. « مش عارفين نوصل مدينة الإنتاج الإعلامي عشان نوقف بث قنوات الإنقلاب؟ هنعمل مليونية "فش كابلات الدش" .. كل واحد في عمارته هيطلع يفصل كابلات كل أطباق الدش الموجودة فوق السطوح وليكن الساعة 7 في وقت ذروة برامج التوك شو».. «هات الدليل وهات رقم الفور سيزون واتصل عليه قوله احنا محاوطين الفندق بقنابل ناسفة وعاوزين مليون جنيه خلال…».. «نعمل يوم للزحف بالعربيات على كوبري أكتوبر والعربيات تاخده من اوله لاخره وتنزل تلف وتطلع تاني ونشل المرور في القاهرة كلها».. «اعرف بيت اكبر واحد مؤيد للسيسى وبلغ عنه وقل انه كبير الاخوان فى المنطقه .. خليهم يدوقوا»..

وأكد المشاركون في الهاشتاج على ضرورة أن تكون الأفكار سلمية وإبداعية لإسقاط الانقلاب.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023