شبكة رصد الإخبارية

فيديو| السيسي: في دولة مات فيها 25 مليون مواطن بمجاعة وأصبحت دولة عظمى

أطلق عبد الفتاح السيسي عددا من التصريحات المثيرة للجدل خلال مؤتمر «حكاية وطن» في العاصمة الإدارية الجديدة اليوم، حيث أشار لمجاعة دولة الصين ووفاة 25 مليون مواطن من الجوع ضاربا بها المثال في تحولها لدولة عظمى.

وقال السيسي في تصريحاته:”في دولة مات فيها 25 مليون إنـســان بالمجاعة وشعبهــا مقامــش يهدهـــا وبنوها وبقت دولة عظمى حاليا، وبقول للمواطن البسيط دخل مصر مش قد مصروفها، ولم يكن عليها ديون حتى عام 1970، لكن الواقع اتغير من بعد كده، والقلة والعوز مش مشكلة لكن المشكلة إنك تقبله ومتكنش مستعد لأجل إنهائه”.

فيديو”

وأضاف السيسي:” سأروي لكم اليوم حكاية مصر من 2011 حتى اليوم، وما هو منظور الدولة وما هي التحديات، وأكرر هذا الكلام كثيرا للتذكرة، ولما أقف قدام ربنا أقوله قولت ليهم وكررت ليهم كتير، البلاد تكبر بالتضحية والعمل، فمصر تشهد إنجازات في القطاع الصحي، ونقوم بسد الفجوات، وما يقدمه السيسى من دعم مادى وللكوادر الطبية لم يشهد له مثيل من قبل، والدولة ترعى الإنسان حتى من قبل ولادته”.

وشار السيسي إلى أن “حالة عدم الاستقرار من 2011 لـ2013 جابت البلد على الأرض ومفيش دولة بتقوم من غير استقرار وأمن، اللي يقولكم غير كده دا جاهل أو أحمق، وبقول للمصريين مش مهم مين ماسكها، المهم عينكم على الاستقرار وبس”.

السيسي خلال مؤتمر «حكاية وطن» قال: “هعرفكم جهل الآخرين،، قعدت أقولهم في 2011 يا جماعة كل يوم بيعدي علينا بلدنا بتروح، نستقر والانتخابات تجيب اللي تجيبه خسرنا 450 مليار دولار في 2011، وبقول للشعب، محدش إدانا الفلوس دي، دا الدولة بتدفع تمنهم من اللحم الحي، وإنت كمواطن عايز تعيش وأنا معاكم، بس لازم نعرف حكاية الوطن وليه هي كده من زمان”.

وأضاف:”الناس قبل 2014 كانت فاكرة إن الدولة الناس تاكل وبس، حتى لو الدولة مفيهاش مقومات الدولة، فلازم حد يضحي عشان الكلام دا ينتهي، مين عنده استعداد|

 

وأشار السيسي إلى أنه في 2014 “واحد قالي إنك أيقونة وبطل مصر، إيه يدخلك الدولة دي، اوعى تدخل دول هيقطعوك، قولتله لو كان تمن بناء الدولة موتي أنا هعملها، اوعو تفتكروا أنا جاي أقدم نفسي ليكم، هذا لا يليق، دا احنا بننجد دولة صعبة”.

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023