شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالصور.. تلال القمامة تملأ شوارع “صفط الحرية” بالبحيرة

بالصور.. تلال القمامة تملأ شوارع “صفط الحرية” بالبحيرة
يعانى أهالى قرية صفط الحرية التابعة لمركز ومدينة إيتاى البارود محافظة البحيرة من إنتشار أكوام القمامة بالشوارع الرئيسية بالقرية وسط تقاعس مجلسى القرية والمدينة ، بالرغم من تحصيل مبالغ شهرية من الأهالى

يعاني أهالي قرية صفط الحرية التابعة لمركز ومدينة إيتاي البارود بمحافظة البحيرة من انتشار أكوام القمامة بالشوارع الرئيسية بالقرية، وسط تقاعس مجلسي القرية والمدينة، بالرغم من تحصيل مبالغ شهرية من الأهالي على إيصال الكهرباء كرسوم نظافة.

حمل أهالى القرية مجلسى القرية والمدينة ومحافظ البحيرة تلك المشكله .

يقول محمد عبده ، أحد سكان القرية : ” شعورك ايه لما تفتح شباك بيتك تلاقى الزباله بالمنظر ده قدامك والريحة اللى لا تطاق اللى خارجه منها دا غير الحشرات اللى بتزيد يوم عن يوم ،وبتوع المجلس نايمين “.

ويضيف محمد فتحى ، موظف بالضرائب :”  قدمنا شكاوى لمجلس القرية مرة واتنين وقدمنا لمجلس المدينة مرة واتنين وكل مره بلا أى فائده وقدمنا شكوى  المحافظ وبرده لا حياة لمن تنادى ، هنروح نشتكى لمين بعد كده ، شكوانا لله ” .

 

وعلق  محمد عمران ، أحد أهالى القرية : ” والله بقيت أنزل أنا وأولادى نلم الزبالة من قدام البيت بنفسنا ونرميها على الترعة ، ماهو هنوديها فين ؟؟ وخلى البهوات قاعدين على مكاتبهم يتفرجوا علينا لحد ما تحصل كارثة ” .

وتتابع وفاء أبو سليمان ، ربة منزل : “كل شهر ياخدوا فلوس الزبالة دى مننا على إيصال الكهرباء والزباله زى ماهى بل بتزيد كل يوم عن اليوم اللى قبله ، والله تعبنا من المنظر ومن الريحة “.

 

 

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023