شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

كمال خليل للسيسي: إنت اللي متحاصر.. إلى مزبلة التاريخ أيها الديكتاتور

كمال خليل للسيسي: إنت اللي متحاصر.. إلى مزبلة التاريخ أيها الديكتاتور
وجه الناشط اليساري كمال خليل، رسالة إلى عبدالفتاح السيسي، قال فيها أنه بالرغم من الحصار الذي تم فرضه اليوم حول نقابة الأطباء والصحفيين وفض التظاهرات، إلا أنه سيظهر مقاومون جدد.

وجه الناشط اليساري كمال خليل، رسالة إلى عبدالفتاح السيسي، قال فيها أنه بالرغم من الحصار الذي تم فرضه اليوم حول نقابة الأطباء والصحفيين وفض التظاهرات، إلا أنه سيظهر مقاومون جدد.

وكتب في منشور له على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”:  “حاصرت نقابة الأطباء وكل مداخل شارع القصر العيني والمنيرة، حاصرت نقابة الصحفيين وشارع عبد الخالق ثروت وشامبليون وزرعت ….. في منطقة معروف ووسط البلد وطلعت حرب، ومبقاش حد عارف يشوف حد، فضيت مسيرة شارع ناهيا، وفضيت مسيرة ميدان المساحة، وحاصرت الناس في مقر حزب الكرامة…الخ”.

وأضاف: “بس لازم يا سيسي تعرف أن أنت اللي متحاصر، وأنك كل يوم بتلف حبل المشنقة على رقبتك، هتفض مظاهرة النهاردة من المكان ده، هتطلع لك مسيرة من المكان التاني، والناس اللي مش هتعرف تعمله النهارده هتعمله بكرة، الشعب تقدر تحاصره يوم، عدة أيام، بس مش هتقدر تحاصره للأبد، كل يوم بيتولد مقاوم جديد، خليك في ديل الكفيل سلمان، ونهايتكم إنت وسلمان معروفة.. مزبلة التاريخ.. أما النهار بيتولد من الحصار.. أيها الديكتاتور”.

وكانت معظم المحافظات شهدت أمس تظاهرات لحركات شبابية وثورية؛ احتجاجا على تنازل عبدالفتاح السيسي عن جزيرتي تيران وصنافير للمملكة العربية السعودية، وواجهت قوات الأمن المتظاهرين باستخدام قنابل الغاز والخرطوش لتفريق التجمعات بالقاهرة وعدد من المحافظات.

وكانت قوات الأمن، حاصرت مقر حزب الكرامة بعد تحصن عدد من المتظاهرين به عقب فض قوات الأمن لتظاهرة منددة بتنازل السيسي عن جزيرتي “تيران وصنافير ” للسعودية في ميدان المساحة بالدقي.

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023