شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

تحت شعار “مصر مش للبيع”.. حركة 6 إبريل تعلن أماكن تظاهرات الإثنين

تحت شعار “مصر مش للبيع”.. حركة 6 إبريل تعلن أماكن تظاهرات الإثنين
كشفت حركة شباب 6 إبريل، عن أماكن التجمع، غدًا الإثنين، للتظاهر تحت شعار "مصر مش للبيع"؛ لرفض تنازل السيسي عن جزيرتي تيران وصنافير للسعودية، بعد اتفاقية ترسيم الحدود البحرية بين البلدين.

كشفت حركة شباب 6 إبريل، عن أماكن التجمع، غدًا الإثنين، للتظاهر تحت شعار “مصر مش للبيع”؛ لرفض تنازل السيسي عن جزيرتي تيران وصنافير للسعودية، بعد اتفاقية ترسيم الحدود البحرية بين البلدين.

وكتبت الحركة، اليوم، عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، إن حشود التجمع الرئيسية سوف تكون في ثلاثة أماكن وهي أمام نقابة الصحفيين، وأمام محطة مترو البحوث، وأمام دار الحكمة (نقابة الأطباء)، وذلك في تمام الساعة الثالثة عصرًا.

وقالت -بحسب بيانها- إن التجمع لا يشمل هذه الأماكن فقط، قائلة: “أه فيه أماكن تانية كتيرة… أي مجموعة عاوزة تتجمع وتعبر عن رفضها لبيع الأرض وتطالب بالإفراج عن كل معتقلي الأرض ممكن تعمل دا”.

وتابعت الحركة -في بيانها-: “تاني أي حد نازل بكرا لو كان رخيص عند النظام فهو غالي أوي عندنا.. الأولوية للسلامة الشخصية… بكرا يوم مهم… لكن لازم نحافظ على نفسنا عشان نقدر نكمل”.

وأضافت الحركة مشددة “هننزل ونقول رأينا بسلمية ونعبر عن رفضنا.. هننزل عشان نخلي بلدنا أحسن لينا ولأولادنا.. هننزل لأن دا اختيارنا واختيار جيلنا في الحياة”.

واختتمت “6 إبريل” منشورها قائلة: “احنا كتير أوي… أكتر مما يتخيله النظام ده… وبكرا مع بعض هنثبت دا لنفسنا أولًا ولأي حد بعد كدا… في انتظاركم”.

وكان عدد من القوى والحركات السياسية، دعت إلى تظاهرات، غدًا الإثنين 25 إبريل؛ لرفض تنازل السيسي عن جزيرتي تيران وصنافير للسعودية بعد اتفاقية ترسيم الحدود البحرية بين البلدين.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023