شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

الفيوم.. ارتفاع أجرة التاكسي والسرفيس.. والأهالي: “أين الرقابة؟”

الفيوم.. ارتفاع أجرة التاكسي والسرفيس.. والأهالي: “أين الرقابة؟”
يعانى مواطنو محافظة الفيوم من استغلال سائقي السرفيس والتاكسي داخل المحافظة فى كل الخطوط حيث يقوم سائقي السرفيس بتقسيم خط السير للحصول على الاجرة مرتين على خلاف سائقي التاكسي الذين يقومون برفع الاجرة من بداية ركوب المواطنين...

يعانى مواطنو محافظة الفيوم من استغلال سائقي السرفيس والتاكسي داخل المحافظة فى كل الخطوط حيث يقوم سائقي السرفيس بتقسيم خط السير للحصول على الاجرة مرتين على خلاف سائقي التاكسي الذين يقومون برفع الاجرة من بداية ركوب المواطنين بالرغم من تحديد اجرة رسمية للتاكسي داخل المحافظة.

واستطلعت شبكة “رصد” آراء مواطني الفيوم حول الموضوع، فقال محمد محمود ” السواقين بيستغلوا الظروف وبيقولوا لو مش عجبكم انزلوا اركبوا تاكسي ده غير الالفاظ السيئة”، مضيفا: ” اجرة السرفيس الرسمية 75 قرش لكن السواقين بيرفعوها لجنيه وجنيه ونصف بالاضافة لاجرة التاكس الرسمية 3.75 ولكن طبعا الاجرة دى مش بتطبق علي التاكسي ، سائق التاكسي بياخد 5 جنيه اقل حاجة ولو المسافة بعيدة شوية بيطلب 10 جنيه”.

وأعرب ياسر جلال عن غضبه، قائلا: “بقالنا كام سنة عاملين نتكلم في موضوع السرفيس ولا حاجة بتحصل حسبنا الله ونعم الوكيل”، فيما قالت أمل مازن: “السبب عدم الرقابة وغياب الضمير نرجو من المحافظ شوية شغل ورقابة واللي مش بيشتغل يمشيه “.

وطالبت السيدة ماجدة عثمان المسؤلين بـ”الضرب بيد من حديد وتنفيذ المخالفات على السائقين للحد من هذه الظاهرة”، مضيفة: “ياريت المحافظة تخصص عربات او باصات تابعة للحكومة موحدة الاجرة لمحاربة استغلال السائقين”.

واقترح المواطن حسام احمد “إنشاء كمائن فى بداية الخط ونهايته مع تفعيل خط ساخن للمرور للاستقبال شكاوى المواطنين”.

وفي حوار مع أحد سائقي السرفيس، يقول أيمن الروبي: “نعمل ايه؟ الغاز غالى ولازم الاجرة تعلى وبعدين احنا بنمشى مسافات اكتر من التاكسي و شوفوا التاكسى بياخد كام احنا منجيش حاجة جمبه”.

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023