شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

أهالي قرية طيبة بالبحيرة يشكون انقطاع الكهرباء أكثر من 10 ساعات

أهالي قرية طيبة بالبحيرة يشكون انقطاع الكهرباء أكثر من 10 ساعات
يعاني أهالي قرية "طيبة" التابعة لمركز الدلنجات بمحافظة البحيرة، من انقطاع الكهرباء لمدة تجاوزت 10 ساعات، وسط غياب تام من المسؤولين

يعاني أهالي قرية “طيبة” التابعة لمركز الدلنجات بمحافظة البحيرة، من انقطاع الكهرباء لمدة تجاوزت 10 ساعات، وسط غياب تام من المسؤولين، مما أدى إلى وجود حالة من الاستياء والغضب بين المواطنين بسبب تكرار هذه المشكلة مع غياب تام من الحكومة والمسؤولين.

يذكر أن قرية “طيبة” بها مضارب أرز، ومشاريع كثيرة لأبناء القرية تعتمد على الكهرباء، مما أدى ذلك إلى توقف مضارب الأرز وهذه المشاريع، نتج عنها خسائر مالية ومشكلات كثيرة لأصحاب المشاريع.

يقول أحمد علي، مكوجي: “أنا النهارده ماشتغلتش علشان الكهربا كانت قاطعة وأنا راجل عندي عيال وبيت وباشتغل اليوم بيومه طب هصرف منين”.

وأضاف محمود خالد، عامل بمضرب أرز بالقرية: “الكهربا لما بتقطع بتيجي على العمال الغلابة اللي بيشتغلوا علشان ياخدوا أجر اليوم ويروحوا لعيالهم أنا النهارده روحت لعيالي بإيدي فاضية علشان ماعييش أجيب لهم حاجة”.

واختتم الحوار أحد أبناء القرية: “الناس كانت زعلانة أيام الدكتور مرسي علشان الكهربا كانت بتقطع شوية دلوقتي بقت الكهربا بتقطع أكتر وماعدش فيه خير في البلد لأن السيسي وحكومته سرقوا البلد وخيرها وبظلمهم الناس خايفة تتكلم”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023