شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

احتجاجات بثانوية بني سويف بعد إضافة 10 درجات للحضور

احتجاجات بثانوية بني سويف بعد إضافة 10 درجات للحضور
نظم عدد من طالبات مدرسة الثانوية بنات القديمة بمحافظة بني سويف، وقفة احتجاجية اعتراضا على قرار وزير التربية والتعليم باحتساب 10 درجات إضافية من درجات المجموع الكُلي على الحضور للمدرس

نظم عدد من طالبات مدرسة الثانوية بنات القديمة بمحافظة بني سويف، وقفة احتجاجية اعتراضا على قرار وزير التربية والتعليم باحتساب 10 درجات إضافية من درجات المجموع الكُلي على الحضور للمدرسة.

وعبرت الطالبات عن اعتراضهم على الأمر بهتافات “مهما تغني ومهما تقول.. مش هنطلع الفصول”، “الغي قرارك يا وزير.. تالتة دي تحديد مصير”، متبنين رواية عدم وجود احتياج للمدرسة، وكذلك عدم كفاءة العملية التعليمية.

وفي تصريحات خاصة لـ”رصد” مع بعض الطالبات، قالت الطالبة “س.خ”: “المفروض المدرسة محددة موعد نخرج فيه. لكن النهارده كان فيه حاجة في المدرسة فتأخرنا عن موعد الطلوع وماكانش في حاجة شغالة ولا حصص ولا غيره قاعدين نضيع وقتنا بس، وبعد كده نزلنا في الحوش نهتف علشان نروح ونشوف مذاكرتنا، وكان فيه واحدة زميلتنا بتصور راحت أبلة منى عبد السلام المديرة الجديدة ضربتها بالقلم.. وعمو باباها جه وزعق بسبب إنها ضربت بنته”.

وأضافت مارينا ناجي: “إحنا أصلا مافيش أي استفادة من المدرسة وبنضيع وقت وخلاص فيها.. حرام عليهم يضيعوا مستقبلنا ووقتنا كده إحنا عايزين نركز في المذاكرة شوية”.

كما علقت أسماء سعيد: “يا ريت يلغوا القرار ده عايزين نركز في المذاكرة والمدرسة مش بنستفاد منها بتضيع وقتنا بس”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023