شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

الدقهلية.. أزمة القمامة تتفاقم في سنبخت.. والأهالي: تعبنا من القرف ده

الدقهلية.. أزمة القمامة تتفاقم في سنبخت.. والأهالي: تعبنا من القرف ده
يعاني أهالي قرية سنبخت، التابعة لمركز أجا بمحافظة الدقهلية، من تركم القمامة في الشوارع ومدخل القرية وامام المنازل، مما تسبب في انتشار الحشرات والامراض فضلاً عن الروائح الكريهة.

يعاني أهالي قرية سنبخت، التابعة لمركز أجا محافظة الدقهلية، من تراكم القمامة في الشوارع ومدخل القرية وأمام المنازل؛ مما تسبب في انتشار الحشرات والأمراض، فضلاً عن الروائح الكريهة.

وتحاصر القمامة منازل الأهالي في القرية؛ حيث تنتشر بداية من مداخل القرية، ومرورًا بالشوارع، وصولاً إلى أمام المنازل؛ مما يتسبب في انتشار الأمراض والفئران في القرية والتي تصل للمنازل وتؤرق الأهالي.

كما تتسبب القمامة في انتشار الأمراض والأوبئة، بين الأهالي، فعند حرقها، كمحاولة للتخلص منها من قِبَل الأهالي، تتصاعد الأدخنة الضارة التي تسبب أمراض القلب والرئتين.

وقامت شبكة “رصد” بالتواجد بين أهالي القرية للوقوف على المشكلة، فقال أبو محمد، صاحب مطعم: “انا بدفع فلوس على فاتورة الكهرباء علشان الزبالة تتشال مش بتتشال ليه؟ ولا هو سرقة وخلاص”.

وأضافت أم عبد الله، ربة منزل: “والله جرار الزبالة مدخل شارعنا بقاله يجيي شهرين ومش عارفة أعمل إيه ولا أتصرف في الزبالة اللي عندي ازاي!”.

وعبر أحمد المحمدي، عن شدة استيائه من تراكم القمامة أمام منزله، قائلاً: “من ييجي سنتين كان في صندوق زبالة هنا، وكانت العربية بتفوت تشيلها كل يوم، حالياً ولا العربية بتيجي ولا الصندوق موجود، والناس اتعودوا انهم يرموا الزبالة بتاعتهم هنا، وزي ما انت شايف الزبالة اتكومت قدام بيتي واحنا خلاص بقا كل يوم خناقات مع الناس ونبعت في شكاوي ومحدش بيحل، تعبنا بقى من القرف ده”.

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023