شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

مفتشو منظومة الخبز الجديدة بالمنوفية “طبيعي تحصل السرقة دي”

مفتشو منظومة الخبز الجديدة بالمنوفية “طبيعي تحصل السرقة دي”
تواصلت شكوى المواطنين من منظومة الخبز الجديدة بالمنوفية وكانت أبرز الشكاوي تتمثل في انعدام الرقابة على المنظومة وأصحاب المخابز

تواصلت شكوى المواطنين من منظومة الخبز الجديدة بالمنوفية وكانت أبرز الشكاوي تتمثل في انعدام الرقابة على المنظومة وأصحاب المخابز.

وفي محاولة منها للاستجابة للشكاوى نظم مسؤولو وزارة التموين بالمنوفية حملة لمتابعة الحالة التموينية ونتج عنها تحرير 5 محاضر ضد عدد من أصحاب المخابز للاستيلاء على حوالي 20 ألف جنيه بعد العبث بماكينة صرف الخبز.

وفي لقاء لرصد مع عدد من المواطنين أعرب محمود أحد ملاك الأفران توقعنا أن الحكومة في المنظومة الجديدة هتراقب التموين والمخابز لكن للاسف السرقة زي ماهي ويرجعوا يقولوا أصحاب المخابز هما السبب مع أن لو صاحب المخبز عارف ان مفتش التموين هيراقبه صح ومش هيقبل الرشوه كان خاف ومكنش حصلت السرقه دي .

فيما أضاف عبد الفتاح احمد -صاحب فرن : السرقه تمت من فوق مش من المخابز بس شيلوها للمخابز علشان الكبار يطلعوا منها مع أن في الحقيقة صاحب الفرن هيخاف يسرق من ماكنية الصرف علشان ده باب رزقه والمبالغ الي اتسرقت كبيره صاحب الفرن لو فكر يسرق هسرق بس من غير مايتحس بيه انما مش هيفضح نفسه بالمبالغ دي ،لكن الحكومه مش قدامها حد تتهمه إلا صاحب الفرن ! مصر طول عمرها كده مش هتتغير بتيجي علي الغلبان علشان الوزير.

بينما جاء رأي يسري صلاح مفتش تموين كالتالي: للأسف المراقبة على المنظومة كانت ضعيفة وكمان الرشاوي الي بتندفع من قبل اصحاب الأفران لمفتشين التموين كتيره وفي ناس بتبيع ضميرها والحكومه ساكتة فطبيعي تحصل السرقه دي.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023