شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

“كبدة وشاورما”.. مطعم في الدقي يقدم وجبات مجانية للمحتاجين

“كبدة وشاورما”.. مطعم في الدقي يقدم وجبات مجانية للمحتاجين

يعاني المصريون خلال الآونة الأخيرة من أزمة اقتصادية طاحنة، طالت مختلف القطاعات والسلع الغذائية والاستهلاكية، ما دفع مطعم “كبدة وشاورما” في حي الدقي بالقاهرة، إلة تقديم شطائر سجق وكبدة وشاورما مجانا للمحتاجين ولغير القادرين لمدة ساعة كل يوم.

وأثبتت المبادرة التي بدأها ملاك المطعم الشهر الماضي نجاحا كبيرا حيث يصطف محتاجون في طابور طويل أمام المطعم للحصول على الشطائر في الساعة المجانية كل يوم.

وقال خالد الشيمي مدير المطعم إن المطعم يستفيد من البرامج أيضا في صورة دعاية إيجابية مجانية له.

وأضاف “الشيمي”: “السبب الأساسي إن إحنا بنطرح عندنا الأسعار في متناول الجميع، يعني سعر سندويتش الكبدة أو السجق سعره ثلاثة جنيه، وعلى فكرة إحنا اللي بنصنع عندنا المنتجات، يعني السجق إحنا اللي بنعمله عندنا علشان يكون سعره قليل وتكلفته قليله فنقدر نبيعه بسعر كويس”، بحسب إذاعة مونت كارلو الدولية.

وتابع: “سندويتش الشاورما سعره ثمانية جنيه فلقينا إن بعض الناس بتبقى معدية من قدام المطعم وحاسين إن الرقم كبير عليهم. فطبعاً مستر محمود اقترح فكرة الساعة المجانية دية علشان اللي مش قادر يقدر يشرفنا في الساعة دية ويأكل، وفي نفس الوقت تبقى دعاية كويسة للمحل.”

ولا يحدد المطعم عددا معينا من المحتاجين يقدم لهم الشطائر خلال الساعة المجانية لكنه يسمح لكل محتاج بتناول خمسة شطائر كحد أقصى بحيث لا يتجاوز إجمالي ثمنها 20 جنيها.

ومطعم “كبدة وشاورما” نفسه يقوم على فكرة متميزة بحيث أن كل من يعملون فيه مساهمون في رأس ماله ولهم استثمار فيه ويتلقون نسبة من الأرباح بدلا من الرواتب.

وقال رئيس الطهاة في المطعم أحمد سمير إن الملكية الجماعية للمطعم تمكنه من تقديم شطائر مجانية للفقراء.

وأضاف “سمير”، لتلفزيون رويترز :”كل,, آه كل اللي بيشتغل مُساهم في المحل. حضرتك الفكرة جاية إن إحنا بنعمل تجارة. بدل ما يبقى أنا موظف عند صاحب المكان أو بتاع لا أنا شغال في ملكي وشغال في مالي. فاهم حضرتك إزاي الموضوع كله زي ما بأقول لحضرتك الاتحاد قوة وإن كل واحد واخد جزء من المهام بتاعته بيشتغل عليها. يعني أنا حضرتك عامل زي مشروع وكل واحد في التخصص بتاعه. زي إتش آر (شؤون عاملين). زي شيف. زي حسابات. زي الكاشير. وكل واحد في المجال بتاعه بنخصصه في المجال الموجود فيه.”

ومع عدم ظهور بوادر على تحسن اقتصاد البلاد لا يعتزم مطعم “كبدة وشاورما” وقف مبادرته الخيرية قريبا لكنه يفكر في فتح فروع أخرى في أنحاء القاهرة.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023