شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالفيديو.. إعلام السيسي يدعم أبوتريكة ضد قمع النظام

بالفيديو.. إعلام السيسي يدعم أبوتريكة ضد قمع النظام
جاء خبر إدراج اللاعب محمد ابوتريكة على قائمة الإرهاب ليثير ثورة غضب على مواقع التواصل الإجتماعي، وانتقاد اعلام السيسي للحكم والذي غالبا ماعودنا على اتخاذ مواقف مؤيدة للنظام.

جاء خبر إدراج اللاعب محمد ابوتريكة على قائمة الإرهاب ليثير ثورة غضب على مواقع التواصل الإجتماعي، وانتقاد اعلام السيسي للحكم والذي غالبا ماعودنا على اتخاذ مواقف مؤيدة للنظام..

أديب يعرب عن صدمته

عبر مقدم البرامج عمرو أديب، عن صدمته من تبرئة القضاء لأبو تريكة، وعدم ثبوت انتمائه لجماعة الإخوان، ورغم ذلك وضعه على قائمة الإرهاب، وقال: “أنا وهو مش أصحاب، وناس قالت إخواني وناس قالت مش إخواني وهو مقالش آه ولا لأ، يعني سيبكو من الحكاية دي..أنا عاوز أعرف هو عمل إيه، لأن وارد جداً واحد مننا يتحط في الحكاية دي”.

وأضاف: “البلد يدوبك بتتحرك، وزي ما انتوا شايفين عمالين نجيب حتة من الشرق وحتة من الغرب، تيجي حاجات مبنفهماش، بس قولولنا الراجل عمل إيه؟”.
 

 الحديدى: هوالخلوق يبقى إرهابي؟

وقالت مقدمة البرامج لميس الحديدي،  على فضائية cbc: “أنا مش بعلق على أحكام القضاء، لكن الخلوق يبقى إرهابي؟”، وأضافت: “أكتر راجل محبوب في البلد أهم لاعب في النادي الأهلي”.

 

الابراشي: تريكة أبهج المصريين

وقال مقدم البرامج وائل لإبراشي على فضائية “دريم”،  عبر برنامجه “العاشرة مساء”: “أبو تريكة أبهج المصريين، وكنت أتوقع وضعه بقائمة المجد لا الإرهاب”.

وتابع: “شوفوا الناس بتعامل رموزها إزاي وإحنا بنحط أبو تريكة في الإرهاب، يعني منع من السفر وسحب جواز السفر”، ولم يقف عند ذلك ولكنهأمح لوجود تصفية حسابات سياسية وراء الموضوع.
 

 

وقال مقدم البرامج محمد علي خير: أبو تريكة ماشوفناش منه حاجة وحشة، ولو عندكم ورق ضده طلعوه».

وأضاف خير، خلال تقديمه حلقة أمس الثلاثاء ببرنامج “المصري أفندي”، عبر فضائية “القاهرة والناس”: “القضية فات عليها 3 سنين ومتحفظين على أمواله، اللي أنا أعرفه إنه لو ثبت إنه ممول لعمل إرهابي خدوه حطوه في السجن، لكن إيه قصة التحفظ على الأموال؟ معناها إنكم لم يرقىلكم دليل دامغ يدخله السجن، إنتوا كده بتاخدوا بالشبهات”.

وتابع: «إحنا معندناش دليل ضد أبو تريكة، وأنا رافض فكرة فزاعة الإخوان، دي بقت ماشية بالهبل في البلد، وبتاخد عاطل مع باطل، وبتكون غضب وبتعمل مشاكل، أنا رأيي أنكم محتاجين تعيدوا النظر في مسألة قرارات التحفظ اللي شغالة على أبوها».

 



X